CNG

Proč LPG / CNG

Proč jezdit na plyn LPG nebo CNG? Je otázka, na kterou lze jednoduše odpovědět. Proto, abyste ušetřili peníze za každý najetý kilometr ve vašem vozidle. Zároveň také šetříte životní prostředí.

Vzhledem k tomu, že se benzín a nafta každým rokem stále více zdražují, tak by každý rád jezdil co nejlevněji. V následující části si vysvětlíme, jaké výhody a nevýhody mají alternativní pohony a zda přestavět vozidlo na LPG nebo CNG.

LPG

Výhody LPG

  • Největší výhodou je úspora nákladů za pohonné hmoty (až 50ti % úspora)
  • Vyšší životnost motoru
  • Zvýšení celkového dojezdu
  • Ochrana životního prostředí
  • Hustá síť čerpacích stanic jak v ČR, tak i v Evropě

Nevýhody LPG

  • Počáteční investice do přestavby (možnost přestavbu vyřešit splátkami)
  • V některých případech zmenšení zavazadlového prostoru kvůli nádrži
  • Nemožnost parkování v podzemních garážích

CNG

Výhody CNG

  • Ušetříte za palivo
  • Ekologická jízda
  • Tichý chod automobilu
  • Bezpečný provoz
  • Možnost užití domácích plnících stanic

Nevýhody CNG

  • Nízký počet čerpacích míst v ČR (počet stále narůstá)
  • Vysoká počáteční investice do přestavby
  • Zmenšení zavazadlového prostoru
  • Menší dojezdová vzdálenost na CNG
  • Velké zatížení zadní nápravy

 

LPG nebo CNG?

Často se nás lidé ptají, jestli je výhodnější LPG nebo CNG. V současné době je zatím na tom daleko lépe LPG. V médiích proběhla masivní kampaň na podporu CNG, ale bohužel u alternativního pohonu CNG bylo spoustu věcí nedotažených do konce, což tento alternativní pohon prozatím pohřbilo.

Pokud si vezmeme, že do dnešní doby existuje cca 140 plnících stanic CNG v České republice oproti 900 čerpacích stanic LPG, tak zjistíme, že vlastně natankovat CNG je celkem problém a dojezd od jedné plnírny CNG k druhé může být velký problém.

Pokud jste si chtěli zakoupit vozidlo s CNG namontované již ve výrobě, tak Vám to nedoporučujeme, protože následný servis je neřešitelný. Salóny, které prodávají jednotlivé značky jsou na CNG málo proškoleny a připočteme-li k tomu, že jim tam přijede vůz jednou za půl roku, tak se není čemu divit, když Vám poruchu nejsou schopni opravit a neví co s vozidlem.

Když vezmeme finanční stránku věci, tak přestavba na CNG vychází dráž z důvodů nutnosti montáže alespoň 3 až 4 nádrží, aby byl dojezd aspoň 300 km na alternativní pohon. Nemluvě o tom, že pokud do kufru dáte 4 ocelové nádrže o celkové hmotnosti cca 200 kg, tak neúměrně zatížíte zadní nápravu, na kterou není vozidlo konstruováno. Zároveň přijdete o velkou část zavazadlového prostoru.

Co se týče nákladů na provoz, tak v současné době vychází o něco lépe provoz na pohon LPG. Pokud bychom vzali vozidlo s průměrnou spotřebou 10L/100 km (cena BA 28,5Kč/1L cena LPG 13,5kč/1L cena CNG 25kč/1 kg) tak cena za 1 km na pohon LPG je zhruba 1,55 Kč, CNG 1,69kč, benzín 2,85kč.

Když všechny tyto faktory sečteme, tak jednoznačně vyhrává LPG.

 

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?

Pokud chceme zjistit rozdíl mezi LPG a CNG, tak je nutné se blíže seznámit s jejich složením

LPG (liquid petroleum gas – kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.

CNG / BioCNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.

Takže základní rozdíl mezi LPG a CNG je ten, že LPG se tankuje v kapalném stavu a tankuje se na litry. CNG se tankuje v plynném stavu a tankuje se na kilogramy.

 

Vyplatí se mi?

Jestli se vyplatí přestavba na alternativní pohon LPG nebo CNG je velice častá otázka. Vzhledem k tomu, že za přestavbu je nejvyšší počáteční investice a ta se Vám vrací s počtem ujetých kilometrů, tak odpověď je jednoduchá.

ANO přestavba se vyplatí, ale těm lidem, kteří mají minimální projezd 10 000 Km ročně, protože pokud nejezdíte často a delší vzdálenosti, tak se Vám investice do přestavby může vrátit až za několik let a teprve potom začínáte šetřit.