Níže se snažíme objektivním způsobem shrnout výhody a nevýhody provozu vozidel na LPG a pomoci Vám při rozhodnutí zdali využít možnost přestavby vozidla na LPG. Následující data vychází z naši dlouhodobé zkušenosti s přestavbami a také se zde snažíme zohlednit i názory našich klientů, které jsou pro nás velice silnou zpětnou vazbou.
Výhody
- Provoz automobilu za poloviční náklady
- Menší opotřebovávání motoru
- Zvýšení dojezdu
- Menší výdaje při servisních prohlídkách
- Méně časté vyměňování svíček či výfuku
- Delší životnost motoru
- Zachování možnosti jízdy na benzín či naftu
- Ekologické ježdění
- Vozy s pohonem LPG osvobozeny od silniční daně
- Vyšší prodejní cena
- Hustá síť čerpacích stanic
Výhody nejsou spjaté pouze s provozem vozidla, ale také zde celá řada výhod plyne ze zvýšené životnosti motoru a s tím spojenými servisními náklady na servis a údržbu
Výhody spojené s údržbou
- Méně častá výměna oleje a filtrů
- Bez tvorby nečistot v motoru
- Delší životnost výfuku
- Čištění zapalovací svíčky
- Delší životnost motoru
- Nedochází ke zředění oleje
- Nejsou žádné uhlíkové usazeniny paliva
Výčet všech výhod plynoucích z přestavby na LPG by zabral nejednu stránku, nicméně jsme se zde pokusili shrnout ty nejzásadnější výhody, které přestavba našim zákazníkům přináší.
Nevýhody
- Počáteční investice do přestavby (rychlá návratnost)
- Zvýšení spotřeby cca o 10% v konečném důsledku však nevýhodou není
- Lehké snížení výkonu motoru přibližně o 5% – velice záleží na použitém systému
- Každoroční revize plynového zařízení
- Zmenšení zavazadlového prostoru (částečně řeší toroidní nádrž)
- Životnost LPG nádrže 10 let
- Některé podzemní garáže zakazují vjezd vozidel s LPG
Z názorů našich klientů i z vlastní zkušenosti přinášíme seznam nevýhod, které mohou být s přestavbou na LPG spojené. Pokud bychom se poté blíže na jednotlivé nevýhody podívali, dokážeme některé z nich jednoduchým způsobe vyvrátit nebo přinejmenším minimalizovat jejich váhu při rozhodování o investici do přestavby.
Náš pohled na zmiňované nevýhody
Co se týká počáteční investice, tak ta je kompenzována nižšími provozními náklady na provoz vozidla, kdy z pravidla po najetí cca 25 000 km bývá tato investice zcela kompenzována nižšími náklady z provozu vozidla.
Jak je mezi nevýhodami dále uvedeno, zvýšená spotřeba v průměru o 10% v konečném hledisku nevýhodou není, protože toto zvýšení je kompenzováno.
Snížení výkonu velice záleží na typu montovaného zařízení. Dokonce u některých přestaveb na LPG naopak dokážeme výkon motoru navýšit.
Každoroční revize LPG jsou opravdu zapotřebí, nicméně se nejedná o nikterak vysoké sumy, které bývají spojovány s pravidelnou údržbou vozidel. Částky za revizi plynového zařízení se pohybují v rámci stokorun.
Zmenšení zavazadlového prostoru je možné řešit využitím toroidním typem nádrže nebo umístěním nádrže LPG do prostoru rezervy vozidla, kdy rezerva při současné legislativě není povinna a ve vozidle stačí pouze lepící souprava.
Životnost nádrže je skutečně 10 let a její životnost je stanovena vyhláškou od data výroby.
Vjezd do některých podzemních garáží je nadále někde zakázán kvůli nedostatečné vzduchotechnice, nicméně situace se rok od roku lepši a většina podzemních garáži by měla být pro vozidla s LPG dostupná.